kata monolog hari ini

the people who laugh the most have experienced the most pain

Tuesday, May 17, 2011

hidup umpama bermain chess

aku punya impian.
banyak.
kau pun, kan?
aku cuba aturkan satu persatu
ibarat aku susun gerak langkah dalam bermain chess.
satu persatu langkah diatur.
kalau tersilap langkah pun, masih boleh diundur.
masih boleh diperbaiki
walaupun ada cacat celanya.

berbeza kalau main dam.
kau tak boleh berpatah balik.
sekali kau mara, kalau kena makan
nasibla.

aku cuma berharap hidup aku umpama bermain chess.
aku mampu aturkan perjalanan buah ches aku.
walau tersilap langkah masih boleh diundur.
cuma mungkin sudah ada cacat celanya.
tetapi masih boleh dibaiki.

berharap.

"manusia hanya mampu merancang, tapi tuhan yang tentukan hidup kau".

dah selalu sangat dengar ayat ni.

No comments:

Post a Comment