kata monolog hari ini

the people who laugh the most have experienced the most pain

Monday, May 16, 2011

teori-otak-kiri

nukilan aku, banyak berkisar mengenai hidup aku.
jarang-jarang aku tulis pasal pelajaran aku.
no point kalau aku tulis pasal pelajaran.
cukup aku kerah otak aku untuk paksa masuk segala ilmu yang lecturer muntahkan.
cukup.

aku punya minat dalam ilmu sains yang sangat tinggi.
inkuiri dalam otak aku boleh tahan.
aku ingin tahu itu dan ini.
kenapa awan x jatuh?
kenapa air laut dan air sungai tak akan bercampur?
kenapa sistem badan amoeba sangat simple?
kenapa sistem badan manusia begitu kompleks?
hati manusia pun kompleks juga.

terlalu banyak persoalan.

satu perkara yang aku pasti otak aku tak mampu terima.
sejarah.
terlalu banyak tarikh dan tahun.
dan sejarah adalah sesuatu yang fakta.
kalau salah memang salah.

sains pun fakta tapi lebih kepada teori yang boleh buat kita berfikir dengan lebih jauh dan menarik juga.

tapi sejarah.
otak aku akan mati takat tu sahaja.

aku hanya mampu hafal dan ingat untuk dua minggu paling lama.
then,
aku akan lupa.

why?
sebab terlalu bosan.

No comments:

Post a Comment